Získání kanadského řidičáku v Albertě

Pár lidí mi psalo ohledně aktuální zkušenosti se získáním kanadského řidičáku v Albertě, rozhodl jsem se to proto sepsat jako takový návod krok za krokem.

Předpoklady: Český (slovenský) řidičák máte už alespoň dva roky a zvládáte provoz v americkém stylu. Pokud jste v severní Americe úplně noví, třeba se bude hodit můj starší článek o řízení v USA. Moc věcí se tady v Kanadě neliší.

Krok první: Získání začátečnického řidičského průkazu (Class 7 Learner’s License) a žádost o GDL exemption

Obdoba evropského béčka v Kanadě je řidičský průkaz skupiny 5 (lehce omezená Class 5 GDL1, nebo plná Class 5, též někdy označovaná jako Glass 5 non-GDL). Než může Kanaďan jít na jízdy pro Class 5, musí rok jezdit s Class 7 pod dozorem někoho s plným řidičákem. Potom může jít na jízdy (road test), po kterých dostane řidičák Class 5 GDL, s kterým může už jezdit sám. Po dalších dvou letech si může (ale už nemusí) udělat plnou Class 5 (rozdíly viz dále).

Nicméně se zahraniční řidičskou praxí (alespoň dvouletou) si můžete podat žádost o výjimku (GDL exemption), která obě tyto čekací lhůty ruší.2 Je ovšem potřeba zažádat si nejprve o Class 7, a až potom o Class 5.

Prvním krokem k plnému řidičáku (Class 5) je tedy získání toho dočasného (Class 7 Learner’s License), tzv. řidičáku pro teenagery. :D K tomu stačí jenom udělat vědomostní test a pár dokumentů

K získání Class 7 potřebujete tyto dokumenty:

  • proof of address – nájemní smlouva (z Alberty…) na které jste uvedený jako tenant; účet za elektřinu; papírový výpis z banky. Možná uznají i airbnb booking, ale na to bych si nevsázel.
  • proof of status – váš work permit, tedy cestovní pas. Work permit musí být platný ještě alespoň 90 dní ode dne testu. Pas zároveň poslouží jako váš proof of identity, což je další z dokumentů, které si musíte přinést.
  • český řidičský průkaz
  • certifikovaný překlad českého ŘP – oficiálně by asi měl být od kanadského překladatele, ale vzali mi i překlad od amerických Universal Translation Services, se kterými se dá vše řešit online (a překlad mě vyšel v přepočtu na CA$26, což byl zdaleka nejnižší nabídka, kterou jsem našel).3

Tohle všechno vezmete a jdete na registry. 4

Není potřeba se předem objednávat, jen nechoďte těsně před zavíračkou, všechno to zabere necelou hodinu. Na registry řeknete, že chcete kanadský řidičák, zaplatíte CA$17.60 za knowledge test, načež Vás usadí vás k počítači a jdete klikat. Třicet otázek, každá za bod, jakmile nasbíráte 25 bodů, test se úspěšně ukončí. Otázky, u kterých si nejste moc jistí, doporučuju přeskočit, tím se přesunou na konec. Když budete mít štěstí a přeskočíte míň jak 5 otázek, tak už je třeba znovu ani neuvidíte, protože test se ukončí po 25. správně zodpovězené otázce. Pokud se otázka objeví znovu, tak už budete vědět, jak moc si můžete dovolit tipovat. Většinou když se nad otázkou velmi důkladně zamyslíte, tak na správnou možnost většinou přijdete (většinou je správná odpověď tak, která v situaci popisuje úplně nejbezpečnější možnost). Problém jsou jen otázky, ve kterých se ptají např. na nějakou vzdálenost, kde pokud doopravdy nevíte, tak je to fakt 25% tipovačka. Já třeba doteď nevím při kolika metrech mám v noci přepnout z dálkových na potkávací, když dojedu nějaké auto jedoucí stejným směrem. ¯\_(ツ)_/¯ I tak jsem ale udělal test na první pokus po zodpovězení 27 otázek (takže jsem na dvě odpověděl špatně).

Každopádně, pokud se to nepovede, můžete další den znovu, a tak pořád dokola, dokud to nevyjde, ale samozřejmě každý pokus je za $17.60. :D

K tréninku doporučuju stránku https://tests.ca/alberta/. Otázky jsou tam stejné (nebo velmi podobné) těm na skutečném testu. Na skutečném testu potom navíc pomáhá i to, že otázky mají ilustrační obrázky. Pokud se tedy například řeší otázka na téma např. předjíždění na „two lane highway“, budete vědět, jestli se tím myslí dva pruhy v každém směru, nebo silnice s jedním pruhem v každém směru, což je u některých otázek zásadní pro správnou odpověď. Nebude taky od věci si taky projet Class 7 handbook, ale osobně jsem se tam nic převratného nedozvěděl, snad jen, že jako chodec dáváte řidičům najevo úmysl přecházet hajlováním. 😂

Jakmile uděláte úspěšně test, podáte si žádost o řidičák Class 7. Ta stojí CA$21.30, na místě k tomu vystaví dočasnou papírovou Interim Driver’s License, vyfotí si Vás, a poštou vám do 30 dnů přijde plastový řidičák Class 7 Learner’s License. Mně přišel zhruba za týden.

Zároveň vám vezmou starý český řidičák (společně s jeho překladem), a to ze dvou důvodů:

  1. V Kanadě (stejně jako ve většině dalších zemí) je nelegální mít v jeden moment dva platné řidičáky. 5
  2. Registry tento řidičák odešle někam do tramtárie (do Toronta) kvůli GDL exemption, kde ověří, že datum jeho vydání je vskutku starší dvou let, a tuto skutečnost potvrdí do profilu navázaného na Váš albertský řidičák. Jakmile to udělají, tak můžete jít rovnou na jízdy pro Class 5, aniž byste museli čekat rok (což byste bez dvouleté zahraniční praxe museli). Toto ověření trvá zhruba dva až tři týdny, ale oficiálně to může být až 2 měsíce.

Poslední věc, kterou podstoupíte, je rychlý oční test. Nic složitého. Všechno vč. testu a jejich papírování trvalo asi 40 minut.

Nevím, jaký je oficiální konsensus, ale technicky počínaje tímto okamžikem nemůžete odjet autem, kterým jste přijeli, protože:

  • Nemáte řidičský průkaz; mezinárodní řidičský průkaz je neplatný bez předložení hlavního českého řidičáku (což ale nikdo moc neví; a často i půjčovny aut ho berou samostatně).
  • S vámi, jakožto s hrdým majitel řidičáku pro teenagery, by měl v autě být někdo s plným řidičákem Class 5, a dohlížet na vás. :D

Takže je fajn se od teď nenechat zastavit, což není zas tak složitý, protože v Kanadě, stejně jako v USA, Vás nebudou stavět jen tak z nudy, ale vždy jen po nějakém přestupku, nebo pokud máte velmi viditelný technický problém s autem (typicky nesvítící světla). Pokud už dojde na nejhorší, tak ukážete mezinárodní řidičský průkaz (pokud ho ještě máte), a pokud bude oficír jó extra v obraze, tak holt ukážete kopii zabaveného řidičáku z Česka včetně překladu, vysvětlíte mu vaši situaci (že máte zažádáno o GDL exemption – tedy že zkušenost ze zahraničí už máte, ale musí Vám ji potvrdit, abyste mohli získat plný řidičák), a budete se modlit.

Krok druhý: Získání plného řidičáku (Class 5)

No každopádně jakmile vláda potvrdí6 vaši zahraniční dvouletou řidičskou praxi (u mně to trvalo zhruba 3 týdny), můžete si zabookovat jízdy (Class 5 Road Test).

Road test lze zabookovat online. Aktuální nabídku jízd můžete sledovat ještě před schválením GDL výjimky, stačí v plánovači zadat vaše údaje a číslo Class 7 řidičáku, booking se finálně potvrdí až platbou v sedmém kroku.

Jízdy taky můžete dělat kdekoliv v Albertě. Není proto od věci si to jít odjezdit nekdě na vesnici, já třeba bydlím přímo v centru Calgary, a jízdy bych tady moc dělat nechtěl. Jednak kdybych v centru jezdil 100% podle předpisů, tak na mě bude někdo troubit na každé křižovatce, a nasbírat trestné body potřebné pro neudělání jízd by asi taky bylo výrazně jednodušší. Mimo centrum už se to celkem dá, ale přecejen v okolních městěch se jezdí mnohem klidněji. :D

K podzimu 2019 je tady jeden další chyták, a sice, že průměrná čekací doba na jízdy jsou dva až tři měsíce měsíce. Tato situace trvá od března 2019 a zatím se vše spíš jen zhoršuje. Před březnem 2019 byl komisař soukromník pracující přímo pro konkrétní registry, což bylo ideální podhoubí pro korupci všeho druhu. Alberta se pokusila tento problém vyřešit tím, že komisaři jsou od března státní zaměstnanci a jsou náhodně přidělováni každý den na jiný úřad. Bohužel během tohoto procesu došlo k zahlcení systému, a zatímco někdy kolem dubna byla čekací doba zhruba měsíc, dnes už jsou to dva až tři měsíce. Poslední zprávy ze září 2019 hovoří o tom, že Alberta vytrénuje hned DVACET dalších komisařů, ale no… :D

Takže v současné době online plánovač často neukáže vůbec žádný termín, protože je prostě totálně plno na všech vypsaných termínech. Vyplatí se proto tak hledat i v lokacích zhruba dvě hodiny jízdy za zónou Calgary-Red Deer-Edmonton. Já jsem například měl štěstí, kdy mi v pátek 11. října na registry řekli, že mám (konečně) GDL exemption schválenou, a v neděli se mi povedlo zabookovat jízdy v Medicine Hat (300 km od Calgary) hned na další středu (16. října). Všechny ostatní volné termíny jinak byly až v půlce prosince a později, takže to chce vyčkávat na termíny, které někdo jiný zrušil. Těch není moc, ale díval se v průběhu celé doby, co jsem čekal na schválení výjimky a volné termíny za 1-3 dny se objevovaly pravidelně, i přímo v Calgary. A zabookovaná jízda se dá zrušit nebo přebookovat až do 24 hodin od konání,7 takže pokud narazíte na termín, který je relativně brzo, tak si ho můžete klidně zabookovat ještě před schválením GDL výjimky (pokud už uběhlo třeba 10+ dní od odeslání), a pokud den dva před jízdami pořád nebude schválená, tak si termín posunete nebo zrušíte. (To jsem nevěděl že jde, takže jsem to takto neudělal.)

Každopádně pokud tato situace stále trvá (pokud to tady budete číst třeba za pár měsíců), zabookujte hned první termín, který uvidíte, a potom si ho můžete posouvat (na stejné stránce, kde jste jej bookovali), pokud se náhodou někde uvolní jízdy, které budou buď blíž, nebo dřív (nebo obojí). Chce to kontrolovat ideálně po půlnoci, kdy se web po tříhodinové odstávce znovu spustí. Spousta lidí na r/Alberta hlásí, že právě tehdy se v systému objeví všechny zrušené termíny, ačkoliv já jsem svůj termín našel náhodou v neděli ve tři odpoledne.

Na výběr je jinak ze dvou variant plného řidičáku Class 5 – lehce omezená Class 5 GDL (Graduated Driving License8) a plná Class 5 (též Class 5 non-GDL). Obecně stačí řidičák Class 5 GDL, narozdíl od plné Class 5 s ním nemůžete jenom:

  • dát si pivko k večeři a nechat se potom zastavit (s plnou pětkou můžete legálně nadýchat snad až 0,5 promile, s GDL je tolerance nulová)
  • být dozorující řidič pro někoho s řidičákem Class 7
  • posbírat za přestupky víc než 8 bodů (demerit points); s plným řidičákem máte limit 15 bodů

Což jak vidíte, není žádný drama. Já jsem původně chtěl dělat plnou Class 5 (když už, tak už), ale kvůli čekací době jsem šel na nejbližší volný, což byl právě Class 5 GDL Road Test (termíny na GDL a non-GDL nejsou stejné).

Class 5 GDL stojí CA$83 a jízda trvá zhruba 45 minut; Class 5 potom CA$140 a jízda trvá 60 minut. Na jízdy nutně nepotřebujete svoje auto, ale rental (zajišťěný přímo registry) je cca CA$75 extra. Na jízdy je stejně jako na test stejný limit – můžete je dělat „jen“ 1x denně (a opět pokaždé $83). :D

Vaše vlastní auto by mělo být v jakštakš good stavu. Na mém se díval na brzdový světla (svítit musí všechny tři), všechny blinkry, klakson a pneumatiky, samozřejmostí je doložení registrace a pojištění.

Poslední podmínkou pro připuštění k jízdám je mít zaplacené všechny pokuty. :D Já jsem třeba měl z července fotečku od Calgary Police. Nevím jak se to řeší v případě, kdy se chcete jít hádat k soudu v termín, který je až po jízdách, tak jsem to radši prostě zaplatil.

A pak už jen hurá na jízdy. Dostavíte se na registry, kde jste si zarezervovali svůj road test, do auta dostanete náhodně přiděleného státního komisaře pro ten den (nikoliv tedy zaměstnance konkrétního registry úřadu, jako ještě před březnem 2019) a jdete jezdit. Komisaři všechny úkony hlásí zavčas dopředu, nebudou Vás nutit dělat nic nelegálního a když nic neříkají, tak prostě furt rovně. Klasika. Jinak v autě sedí a jen pozoruje co děláte. Komisař vám zároveň počítá body za „přestupky“, a pokud žádný neuděláte nebo se vejdete do limitní hranice (75 bodů, hranice je stejná pro GDL i plnou Class 5), máte to v kapse. Nesmíte ale dostat instantní fail (za nedání přednosti chodci/vozidlu, jízda na červenou, projetí STOPky, překročení rychlostního limitu, najetí na obrubník, nabourání, obecně nebezpečný manévr apod.)

Jízda samotná byla docela v pohodě a trvala 25 minut. Obecně chce komisař vidět bezpečnou, plynulou jízdu a schopnost paralelně parkovat, při parkování v kopci chce vidět kola natočená na správnou stranu (tak, aby v případě selhání parkovací brzdy a západky v převodovce auto samovolně nevjelo do provozu). Pozor si dávejte zejména okolo přechodů, dětských a školních zón. Zvýšenou pozornost věnujte také chodcům, kteří by mohli chtít přecházet (kdekoliv). Oproti ježdění v Česku s auty s konvexními zrcátky je tady mnohem více nevykrytý mrtvý úhel (auta v serverní Americe mají plochá zrcátka), při kterékoliv změně pruhu proto udělejte výrazný shoulder check. To znamená, že fyzicky otočíte hlavou a podíváte se, jestli vedle Vás (= ve vašem zrcátkovém mrtvém úhlu) něco nejede. Při parkování potom pozor nejen na auta okolo, ale též na to, abyste neparkovali přes obrubník. Můžete se o něj zastavit (dotknout se ho kolem) a pak se zkorigovat, ale nesmíte na něj vyjet (to je instantní fail).

Já jsem dostal nějaké body (asi 25 dorhomady) za zastavení příliš daleko za STOPkou (na jízdách byste správně měli dělat double nebo i triple STOP, kdy poprvé zastavíte před značkou/na čáře, pokud tam je, a podruhé znovu tam, odkud už máte doopravdy výhled, a pak teprve jedete), nebo že jsem projížděl zatáčku příliš pomalu, nebo že jsem se někde nerozhlédnul pořádně. Prostě klasicky musíte všechno úkony velmi výrazně přehánět.

Jakmile zvládnete road test, čeká vás poslední kolečko na registry, a sice další žádost o řidičák, tentokrát už konečně Class 5. To je znovu dalších CA$21.30, znovu dostanete papírový dočasný řidičák, a kartička přijde později poštou. Také znovu projdete očním testem. A můžete se nechat znovu vyfotit, nebo použít předchozí fotku. :D

Suma sumárum

Celkem to stálo asi ~ CA$170 a trvalo zhruba pět týdnů (13. září jsem šel poprvé na registry a 16. října dělal jízdy), ale kvůli čekací době na jízdy se to může v současné době (podzim 2019) protáhnout.

  • Překlad řidičáku: CA$26.00
  • Knowledge test: CA$17.60
  • Žádost o ŘP Class 7: CA$21.30
  • Road test (Class 5 GDL): CA$83.00
  • Žádost o ŘP Class 5: CA$21.30
  • Celkem: CA$169.20

Proč se o kanadský řidičák vůbec snažit?

Mít místní noty má pár výhod:

  • Oficiálně lze na evropské doklady jezdit jen 3 měsíce.
  • Bere se to tady jako občanka. To urychluje a usnadňuje mnoho věcí, od přebírání pošty (jinak je nutné chodit s nájemní smlouvou) přes půjčování aut nebo nářadí (v tandemu s kreditkou) bez přepálených záloh, až po kupování chlastu. Oproti české občance/řidičáku prostě ví, kde je na tom datum narození a nezdržujete se.
  • Pojišťovny to většinou chtějí kvůli pojištění auta. Nezajistí to ale nutně nižší sazbu a většinou, když jim řeknete že jste tu jen na rok a „stejně za pár měsíců odjíždíte“, tak tuto podmínku můžou taky waivnout.
  • Suvenýr vole. :D

Na co si dát pozor

Kromě výhod je tu i pár nevýhod, zejména potom fakt, že platnost řidičského průkazu bude do Vašich narozenin v roce, kdy Vám expirují víza, případně pokud máte narozeniny před expirací statusu, tak o rok později. Mohla by potom nastat situace, kdy Vám skončí víza a krátce na to expiruje i váš jediný platný řidičák, což může být problém v situaci, kdy chcete po skončení pobytu v Kanadě dlouhodoběji cestovat bez návratu do Česka – na prošlý řidičák totiž nejde půjčit auto.

Alternativní varianta: Swap za anglický řidičák

Tohle tady jen rychle zmíním, protože je to taky možnost. V Albertě jdou řidičáky z některých zemí (USA, Německo, Anglie a asi 10 dalších) na základě recipročních mezinárodních dohod měnit kus za kus bez nutnosti absolvovat test nebo jízdy.9

Česká republika v tomto seznamu sice není, ale náš řidičák jde vyměnit kus za kus za anglický řidičák (stačí k tomu adresa v Anglii a čestné prohlášení, že jste v Anglii strávili nějaký čas). Vše jde vyřídit poštou, ale osobně mi tato varianta přijde dosti složitá a nebude to ani zadarmo. Jenom správní poplatek v Anglii je 43 liber (cca 75 CAD) a i výměna anglického řidičáku za kanadský je zpoplatněna (nevím kolik, mohla by to být klasická žádost o ŘP za CA$21.30).

Odkazy

Footnotes

  1. Graduated Driver’s Licence
  2. Více informací například tady, ale nemusíte to moc studovat, vše za Vás vyplní na registry úřadě.
  3. Přímo kanadšťí jsou třeba Hola Translation (Edmonton), ovšem neznám cenu a posílají jen poštou. Další kanadskou možností jsou docbase.ca, po emailu za CA$42. Pokud byste sami hledali překladatele, tak překlad musí být certifikovaný, nikoliv ovšem notářsky ověřený.
  4. Pokud už v Kanadě jste, tak asi víte, o co jde; pokud ne, tak tady – jsou to v podstatě místa státní správy, ovšem provozované soukromníky, a pod různými názvy. Na různých registries se vám proto dostane různé úrovně zákaznického servisu. Žádné úřady s jednotným názvem Odbor správních činnosti jako doma, nebo Department of Motor Vehicles jako v USA, tady nenajdete).
  5. Ačkoliv některým se údajně podařilo nechat si „zabavit“ jenom mezinárodní řidičský průkaz, z kterého ale nevím, jak odvodí minimálně dvouletou řidičskou zkušenost. Mně naopak mezinárodní řidičák nevzali, ale předpokládem, že to bylo kvůli tomu, že muj registry agent v ten den byl in training a ještě moc nevěděl co dělá, protože co jsem slyšel, tak často chtějí oba; a registry o existenci MŘP ví, protože typicky na něj máte zaregistrované auto.
  6. O tom Vám ale nikdo nedá vědět, musíte proto pořád chodit na registry a ptát se na stav vaší GDL exemption žádosti. Oni naskenují čárový kód z vašeho Class 7 řidičáku a hned Vám řeknou.
  7. Cituji přímo z potvrzovacího emailu: „You may reschedule your road test at least 24 hours before it is scheduled to occur at no additional charge. If you cancel at least 24 hours before your road test, you will be eligible for a full refund.“
  8. Čerstvý kanadský řidič s tímto řidičákem musí vydržet dva roky, a potom může a/nebo nemusí upgradovat na Class 5.
  9. Kompletní seznam těchto zemí najdete tady.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *