Turo: Levné půjčování aut (nejen) v USA

V minulém článku o půjčování aut v USA jsem se zabýval především půjčováním aut z tradičních autopůjčoven (Hertz, Alamo, Enterprise aj.), nicméně není to jediná možnost, jak si v USA půjčit auto. Další možností je Turo:

Co Turo vlastně je?

Turo si můžete představit třeba jako „airbnb pro auta“: jednotlivci skrze tuto platformu mohou nabídnout k pronájmu svoje vlastní auto v době, kdy ho sami nepotřebují.

Turo potom zprostředkuje propojení nabídky (majitele auta) a poptávky (Vás), a zároveň dodá další služby, zejména potom pojištění, jelikož půjčování auta za úplatu je výdělečná činnost, kterou pojištění aut běžných Američanů nepokrývá (úplně stejně, jako by ji nepokrývalo běžné povinné ručení u nás).

Jak to funguje?

Je to jednoduché: Na https://turo.com/ se zaregistrujete, vyplníte si účet, najdete si auto v termínu a lokaci, o které byste měli zájem, vyberete si, jestli k autu chcete pojištění (a jaké), a pošlete „žádost o vypůjčení“.

Tuto žádost musí majitel auta schválit,1 a poté, co ji přijme, se jednoduše ve stanovený čas dostavíte na místo (adresa je vždy v aplikaci u každé rezervace), majitel zkontroluje, jestli Vaše doklady sedí s tím, co máte v profilu, a pak už skoro jedete.

Majitel i Vy jste před předáním klíčů aplikací požádáni o rychlé nafocení vozidla zvenku a zevnitř, aby bylo jasné, v jakém stavu je auto při předání; zpravidla ovšem stačí, pokud to udělá jenom jeden z účastníků. Čistě pro sichr bych ale doporučoval, abyste to udělali také, aby o stavu auta nebylo doopravdy žádných pochyb.

A potom už jedete! Na konci výpůjčky zase auto na smluveném místě předáte majiteli zpět, kdy je znovu potřeba provést nafocení zvenku i zevnitř.

Na rozdíl od půjčoven, kde se vždy dá očekávat to stejné (auto nemusíte důkladně uklízet, šrámy menší, než golfový míček nevadí, apod.) je každý majitel auto na Turo jiný.

Jeden řekne, že pokud neprojedete půl metrem bahna, tak že ho nemusíte ani umývat; jiný ale bude chtít auto vrátit čisté, jinak má právo naúčtovat si „cleaning fee“.

Proto je dobré se s majitelem při předání domluvit, v jakém stavu by si auto představoval vrátit,2, jaký do něj tankuje benzín (třeba německá auta často baští jenom Premium, tedy plus minus obdobu našeho Naturalu 98) apod., abyste předešli jakýmkoliv nedorozuměním.

Každopádně i když Vám majitel řekne, ať si neděláte hlavu s mytím, pokud auto před vrácením někde na veřejné myčce aspoň opláchnete a narychlo vysajete, většinou se odmění krásným hodnocením, a to se potom hodí, viz dále.

Co se týká věku, Turo se moc neliší od autopůjčoven. Službu můžete využívat od 21let, s tím, že pokud je vám pod 25, budete platit underage fee ($15/den).

Výhodou Tura je třeba to, že narozdíl od běžných autopůjčoven vždycky víte, jestli ten Mustang bude Mustang GT s V8, nebo „jenom“ obyčejný šestiválec. :D

Výhody Turo oproti autopůjčovnám

Turo má mnoho výhod oproti běžným autopůjčovnám:

  • Cena: V absolutních číslech auto na den půjčíte levněji než v běžné půjčovně. Na Turo se dají auta půjčit zhruba od $20/den (u těchto levných aut vyjde plné pojištění bez spoluúčasti zhruba na $12/den), a kolem $50-60 už je velmi slušný výběr i novějších aut. Nová auta v nabídce navíc někdy maji dalších $10-20 slevu na první půjčení. Takže pro představu, úplně nejlevnější auto se dá půjčit za $34.89/den – kompletní cena, včetně pojištění (zodpovědnost do $1M, poškození a krádež) bez spolúčasti. Pro srovnání, v běžné autopůjčovně v USA se s cenou za den vč. pojištění budete těžko dostávat pod $100. Jo a jinak, když se zaregistrujete před můj odkaz, dostanete $25 slevu na první vypůjčené auto, takže můžete jet na jednodenní výlet autem za $10. :)
  • Platba: Na Turo lze platit debetní kartou, nepotřebujete kreditku, bez které Vás občas z normální půjčovny pošlou bez auta domů. Navíc není potřeba skládat $250-300 deposit (resp. až potom u dražších aut, viz dále), který si často účtují třeba menší pobočky Enterprise.
  • Přesně takové auto, jaké chcete: Pokud Vám jde o víc, než se jen dostat z bodu A do bodu B (a potom zpět), je velká výhoda v tom, že dopředu přesně víte, jaké auto (a s jakým motorem) si půjčujete. Takže ať už se chcete svézt v Jeepu Wrangler, Mustangu, Mercedesu AMG, Tesle Model S3X, nebo v čemkoliv jiném, na Turo si vyberete3.
  • Lokace: Abyste si mohli půjčit auto z půjčovny, musíte mít tu půjčovnu poblíž. Pokud jste na Work & Travel, hodně často to můžete mít do takové půjčovny dost daleko, ale na Turo můžete narazit na auto k zapůjčení i v menším městě blízko Vás.

Nevýhody

Je tu ale i několik nevýhod:

  • Omezený nájezd kilometrů: Zatímco u velkých autopůjčoven je dnes už standardem neomezený nájezd kilometrů (mil), majitelé na Turo mají většinou nájezd omezený na relativně skromných 150-250 mil denně, což je v pohodě na nějaké „ježdění okolo“, ale pokud máte v plánu jet třeba z Park City do Yellowstone na dva dny (800 mil roundtrip), tak to máte 500 mil nad limit, za které doplatíte dalších $225 dolarů navíc4. Proto je potřeba sledovat jaký má kdo limit a poplatky za nájezd nad něj, a přizpůsobit tomu výběr.
  • Poplatky za úklid/čištění – majitel má možnost přidat k vašemu celkovému účtu poplatek za mytí a čištění (a to až do výše $250), pokud nazná, že jste auto vrátili špinavé. Autopůjčovny toto vůbec neřeší.
  • Stav aut – Různí lidé se o svoje auta starají různě a může se stát, že narazíte na auto, které bude přes svůj relativně nízký věk a hezký stav ve špatném stavu co se týká například brzd, podvozku nebo pneumatik. Toto je pochopitelně největší riziko jenom u nabídek, které ještě nemají žádné uživatelské hodnocení.
  • Nutnost přizpůsobit vyzvednutí a vrácení možnostem majitelů – protože oni jsou taky lidi, kteří chodí do práce a mají svoje koníčky a povinnosti. Není to půjčovna, kde v 8 ráno na otvíračku vyzvednete auto, ve dvě ráno jim ho vrátíte na parkoviště, hodíte klíčky do schránky a jdete domů. (Ačkoliv přes Turo to lze zařídit podobně.)
  • Nelze se půjčit auto jednosměrně – Z logiky fungování služby nelze auto vypůjčit v San Francisco a odstavit ho v Las Vegas. :D
  • Vysoká záloha na dražší auta – ono to není ani nevýhoda jako spíš konstatování faktu, že před vypůjčením auta, jehož tržní hodnota je nad $30 000, je nutné předem složit poměrně vysokou zálohu ($1500), a u opravdu drahých aut (tuším, že nad $80 000) máte smůlu úplně, pokud vám není alespoň 30 let. To už jsme ale v říši supersportů. Výjimkou není ani to, že majitel u dražšího auta požaduje, abyste v USA měli svoje vlastní pojištění, které jako turista (ani J-1 na Work & Travel) nepořídíte.

Doporučení a tipy

Z mojí zkušenosti každopádně mohu Turo doporučit, za dva roky používání jsem nenarazil na výraznější problémy, kromě drobností typu že majitel nestíhal a na místo se dostavil s drobným zpožděním. To ovšem neznamená, že se na internetu nedočtete mnoho hororových příběhů, ať už ze strany majitelů aut, nebo ze strany zákazníků. Často jde o spory ohledně toho, kdy se na autě objevil nějaký výraznější šrám a kdo za něj může.

Better be safe than sorry: Zejména bych proto doporučil před odjetím důkladně obejít auto a nafotit veškerá poškození, a to tak, aby z fotek bylo zřejmé, že byly pořízeny na stejném místě a ve stejnou dobu, jako fotky pořízené při předání skrz aplikaci, tedy před vyjetím.

Zaměřte se na odřeniny na náraznících, čelní sklo (zda na něm nejsou praskliny, které by se mohly případně zvětšit), promáčkliny kdekoliv na karoserii, stav pneumatik (a zejména u výkonnějších aut se zadním náhonem – Mustang, Camaro, BMW, Mercedesy aj. – také na stav zadních pneumatik), chybějící nebo výrazně poškozené díly interiéru apod. Podívejte se také na stav předního nárazníku zespodu, v USA jsou občas vysoké obrubníky a mnoho nízkých aut si o ně dokáže nárazník nepěkně poškodit. Samozřejmě nafoťte i všechna další poškození, kterých si všimnete – prasklá/zamlžená světla, škrábance, promáčkliny.

Pokud Váš mobil umí natáčet video ve 4K, tak já dělám to, že prostě zapnu video, a auto pomalu obejdu a natočím ze všech stran, protože ze 4K videa už se dají v případě potřeby vytáhnout fotky o dostatečné kvalitě na to, aby se dalo vyvrátit nebo prokázat to, jestli ten důlek na spodní straně spolujezdcových dveří tam při předání už byl, nebo tam vznikl v době, kdy jsem měl auto v užívání já.

Od věci také není provést předání a vrácení auta ve dne a venku, protože na fotkách z mobilu v podzemních garážích nebo v noci nebude nic moc vidět.

Tímto si pojistíte sebe pro případ, že by majitel skrz vaše vypůjčení chtěl nárokovat nějakou opravu přes pojištění od Tura.

Vybudujte si vlastní řidičský profil s 5* hodnocením: Dále bych doporučil, a to zejména na prvních několik výpůjček, auto vrátit vždy doopravdy čisté, vysáté a natankované dle domluvy. Zabere to 10 minut na samoobslužné myčce, bude to stát dohromady asi dva tři dolary, ale hezké hodnocení od majitele je potom jistotou. Díky těmto hodnocením už pak nebude problém si půjčit celkem cokoliv.

To je asi všechno, co mě takto k Turo napadá, pokud máte nějaké další otázky, dejte vědět, a nezapomeňte se zaregistrovat přes tento odkaz pro $25 slevu na první půjčení auta. :)

Footnotes

  1. Vyjímkou jsou nabídky označené jako „Book Instantly,“ u kterých dojde k okamžitému vytvoření rezervace; to ovšem neznamená, že ji majitel nemůže zrušit, pokud se mu čas zrovna nebude hodit; nicméně ještě se mi to nestalo.
  2. U mě je to jedno, já pravidelně vracím půjčená auta čistější než při převzetí. Dokonce i auta z půjčovny před vrácením za dolar nebo dva opláchnu na samoobslužné myčce, ale já jsem exot. :D
  3. Jasně, pokud si chcete opravdu vybírat, musíte být poblíž většího města, nicméně viz Lokace níže…
  4. Např. jedno BMW X1 v Park City má limit jen 150 mil na den a poplatek $0.75 za každou další míli nad limit. Jsou dražší i levnější, ale pokud chcete jet daleko, prodraží se to vždy.

You may also like...

2 komentáře

  1. Ondra napsal:

    Turo doporučuju! Půjčena Tesla Model X (článek dohledáte přes Google) a v SF nám na prudké kopce bohatě postačila Honda Civic :) Jen bych doplnil, že se běžně stává, že auto má na sobě trezůrek a v něm je klíček. Předání a odevzdání auta tak může proběhnout bez přítomnosti majitele, který vám pouze pošle přístup do trezůrku pro klíček. Pak stačí jen foto dokumentovat stav auta před vyjetím a před odevzdáním a hotovo.

  2. jiripavlik napsal:

    Jo, o tom uz jsem taky slysel, ale ja osobne na to zatim nenarazil. :) Dokonce jsou nove i auta, ktery se daji odemcit primo pres Turo aplikaci, a klice jsou vevnitr, ale mam dojem ze to bezi teprve v pilotnim provozu jenom v Los Angeles.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *