Získání kanadského řidičáku v Albertě
Návod krok za krokem, jak si na Working Holiday v Albertě udělat kanadský řidičák.
Proč se o kanadský řidičák vůbec snažit?
Mít místní noty má pár výhod:
- Oficiálně lze na zahraniční doklady jezdit jen 3 měsíce – a to i když máte mezinárodní řidičský průkaz platný na jeden rok.
- Bere se to tady jako občanka. To urychluje a usnadňuje mnoho věcí, od přebírání pošty (jinak je nutné chodit s nájemní smlouvou jako idiot), přes půjčování aut nebo nářadí bez přepálených záloh (když máte kreditku), až po kupování chlastu a chození do restaurací. Oproti české občance/řidičáku prostě ví, kde na té kartičce hledat datum narození a nezdržujete se.
- Pojišťovny ho většinou chtějí kvůli pojištění auta. Nezajistí to ale nutně nižší sazbu a většinou, když jim řeknete že jste tu jen na rok a „stejně za pár měsíců odjíždíte“, tak tuto podmínku můžou taky zrušit. Po mně jej chtěli doložit do tří měsíců od sjednání pojistky.
- Suvenýr. :D
Předpoklady pro získání kanadského řidičáku
- Český (slovenský) řidičák máte už alespoň dva roky a zvládáte provoz v americkém stylu.
- Pracovní vízum, nebo trvalý pobyt (jen s turistickým vízem nelze, viz dále)
Pokud jste v severní Americe úplně poprvé, třeba se bude hodit můj starší článek o řízení v USA. Nic moc se v Kanadě neliší (ano, ano, mají tady kilometry místo mílí :D).
Krok první: Získání začátečnického řidičského průkazu (Class 7 Learner’s License) a žádost o GDL exemption
Obdobou evropského „béčka“ je v Kanadě řidičský průkaz skupiny 5 (který lze udělat ve dvou variantách, buď omezená Class 5 GDL1, nebo plná Class 5, též někdy označovaná jako Glass 5 non-GDL).
Než může Kanaďan získat řidičák Class 5 GDL, musí být minimálně rok držitelem řidičáku Class 7. Během tohoto roku může už jezdit (učit se) pod dozorem někoho s plným Class 5 řidičákem (typicky rodič, nebo třeba starší sourozenci).
Po roce může jít na závěrečnou zkoušku z praktické jízdy (road test), po jejímž úspěšném složení dostane řidičák Class 5 GDL, se kterým už může jezdit sám. Po dalších dvou letech si může (ale už nemusí) dodělat poslední jízdy a získat neomezenou Class 5 (rozdíly viz dále).
Nicméně jako imigrant se zahraniční řidičskou praxí (alespoň dvouletou) si můžete podat žádost o výjimku (GDL exemption), která obě tyto čekací lhůty ruší.2 Je ovšem potřeba zažádat si nejprve o Class 7, a až potom o Class 5.
Prvním krokem k plnému řidičáku (Class 5) je tedy získání toho dočasného (Class 7 Learner’s License), tedy tzv. řidičáku pro teenagery. :D K tomu stačí pouze úspěšně udělat vědomostní test.
K získání Class 7 potřebujete tyto dokumenty:
- proof of address – nájemní smlouva (z Alberty…) na které jste uvedený jako tenant; účet za elektřinu; papírový výpis z banky aj. Možná uznají i airbnb booking, ale na to bych si nevsázel.
- proof of status – váš work permit, tedy cestovní pas s pracovním vízem, trvalým pobytem (PR) apod. Work permit musí být platný ještě alespoň 90 dní ode dne testu.3 Pas zároveň poslouží jako váš proof of identity, což je další z dokumentů, které si musíte přinést.
- český řidičský průkaz (vč. toho mezinárodního, ale o ten si občas neřeknou, tak bych na něj neupozorňoval)
- certifikovaný překlad českého ŘP – oficiálně by prý měl být od kanadského překladatele, ale vzali mi i překlad od amerických Universal Translation Services, se kterými se dá vše řešit online (a překlad mě vyšel v přepočtu na CA$26, což byl zdaleka nejnižší nabídka, kterou jsem našel, a bylo to hotové do druhého dne).4
Tohle všechno vezmete a jdete na registry. 5
Není potřeba se předem objednávat, jen nechoďte těsně před zavíračkou, všechno to totiž zabere necelou hodinu.
Na registry řeknete, že chcete kanadský řidičák, zaplatíte CA$17.60 za knowledge test, načež Vás usadí vás k počítači a jdete klikat. Třicet otázek, každá za bod, jakmile nasbíráte 25 bodů, test se úspěšně ukončí. Otázky, u kterých si nejste moc jistí doporučuju přeskočit, tím se přesunou na konec. Když budete mít štěstí a přeskočíte míň jak 5 otázek, tak už je třeba znovu ani neuvidíte, protože test se ukončí po 25. správně zodpovězené otázce. Pokud se otázka objeví znovu, tak už budete vědět, jak moc si můžete dovolit tipovat. Většinou, když se nad otázkou důkladně zamyslíte, tak na správnou možnost přijdete, i když ji neznáte (většinou je to ta možnost, která v dané situaci popisuje úplně nejbezpečnější manévr).
Problémem jsou jen otázky, ve kterých se ptají např. na nějakou vzdálenost, kde pokud doopravdy nevíte, tak je to fakt 25% tipovačka. Já třeba doteď nevím při kolika metrech mám v noci přepnout z dálkových na potkávací, když dojedu nějaké auto jedoucí stejným směrem. ¯\_(ツ)_/¯ I tak jsem ale udělal test na první pokus po zodpovězení 27 otázek (takže jsem na dvě odpověděl špatně).
Každopádně, pokud se to nepovede, můžete další den znovu, a tak pořád dokola, dokud to nevyjde, ale samozřejmě každý pokus je za C$17.60. :D
K tréninku doporučuju stránku https://tests.ca/alberta/. Otázky jsou tam stejné (nebo velmi podobné) těm na skutečném testu. Na skutečném testu potom navíc pomáhá i to, že otázky mají ilustrační obrázky. Pokud se tedy například řeší otázka na téma např. předjíždění na „two lane highway“, budete vědět, jestli se tím myslí dva pruhy v každém směru, nebo silnice s jedním pruhem v každém směru, což je u některých otázek zásadní pro správnou odpověď. Nebude taky od věci si taky projet Class 7 Hand Book, ale osobně jsem se tam nic převratného nedozvěděl, snad jen, že jako chodec dáváte řidičům najevo úmysl přecházet hajlováním. 😂
Jakmile úspěšně uděláte znalostní test, můžete si podat žádost o vystavení řidičáku Class 7. Ta stojí CA$21.30, na místě k tomu vystaví dočasnou papírovou Interim Driver’s License, vyfotí si Vás, a poštou vám do 30 dnů přijde plastový řidičák Class 7 Learner’s License. Mně přišel zhruba za týden; na registry by Vám taky zároveň s tím měli vyplnit žádost o GDL exemption.
Zároveň vám vezmou starý český řidičák (společně s jeho překladem), a to ze dvou důvodů:
- V Kanadě (stejně jako prakticky všude jinde na světě) je nelegální mít v jeden moment dva různé platné řidičáky. 6
- Registry tento řidičák odešle někam do tramtárie (myslím, že na český konzulát do Toronta) kvůli výše zmíněné GDL exemption, kde ověří, že datum jeho vydání je vskutku starší dvou let, a tuto skutečnost potvrdí do profilu navázaného na Váš albertský řidičák. Jakmile to udělají, tak můžete jít rovnou na Class 5 road test (závěrečná zkouška z jízdy), aniž byste museli čekat rok (což byste jinak bez dvouleté zahraniční praxe museli). Toto ověření trvá zhruba dva až tři týdny, ale oficiálně na to mají až 2 měsíce.
Poslední věc, kterou podstoupíte, je rychlý oční test. Všechno vč. testu a jejich papírování u mně trvalo 40 minut.
Nevím, jaký je oficiální konsensus, ale podle mě technicky počínaje tímto okamžikem nemůžete odjet autem, kterým jste přijeli, protože:
- Nemáte řidičský průkaz. I pokud máte štěstí a nechají vám aspoň mezinárodní průkaz (jako mně), tak ten je sám o sobě neplatný bez předložení hlavního českého řidičáku (což teda ale zase nikdo moc neví; vč. půjčoven aut, které ho často uznávají i samostatně).
- S vámi, jakožto s hrdým majitel řidičáku pro teenagery, by měl v autě být někdo s plným řidičákem Class 5, a dohlížet na vás. :D
Takže je fajn se od teď nenechat zastavit, což není zas tak složitý, protože v Kanadě (stejně jako v USA) Vás nebudou stavět jen tak z nudy, ale vždy jen po nějakém přestupku, nebo pokud máte velmi viditelný technický problém s autem (typicky nesvítící světla). Pokud už dojde na nejhorší, tak ukážete mezinárodní řidičský průkaz (pokud ho ještě máte), a pokud bude oficír jó extra v obraze, tak holt ukážete kopii řidičáku z Česka včetně překladu, vysvětlíte mu vaši situaci (že máte zažádáno o GDL exemption – tedy že zkušenost ze zahraničí už máte, ale musí Vám ji potvrdit, abyste mohli získat plný řidičák), a budete se modlit. Každopádně obecně je řízení bez řidičského průkazu třeba v Česku velmi závažným přestupkem, tak jsem to radši až zas tak dopodrobna nestudoval.
Krok druhý: Získání plného řidičáku (Class 5)
No každopádně jakmile vláda potvrdí7 vaši zahraniční dvouletou řidičskou praxi (u mně to trvalo zhruba 3 týdny), můžete si zarezervovat závěrečné jízdy (Class 5 Road Test).
Road test lze zabookovat online. Aktuální nabídku jízd můžete sledovat ještě před schválením GDL výjimky, stačí v plánovači zadat vaše údaje a číslo Class 7 řidičáku (booking jízd se finálně potvrdí až platbou v sedmém kroku, takže nabídky jízd můžete proklikávat jak chcete).
Jízdy jinak můžete dělat kdekoliv v Albertě. Není proto od věci si to jít odjezdit někde na vesnici, já třeba bydlím přímo v centru Calgary (19 Avenue SW), a jízdy bych tady moc dělat nechtěl. Jednak kdybych v centru jezdil 100% podle předpisů, tak na mě bude někdo troubit na každé křižovatce, a nasbírat trestné body potřebné pro neudělání jízd by asi taky bylo výrazně jednodušší. Mimo centrum už se to celkem dá, ale přece jen, v okolních vesnicích se jezdí mnohem klidněji, je to tady prostě všude country venkov :D
Ucpaný rezervační systém (aktuální v 10/2019)
K podzimu 2019 je tady jeden další chyták, a sice, že průměrná čekací doba na jízdy jsou dva až tři měsíce měsíce. Tato situace trvá od března 2019 a zatím se vše spíš jen zhoršuje. Do března 2019 byl totiž komisařem u zkoušek vždy zaměstnanec pracující přímo pro konkrétní registry, což bylo ideální podhoubí pro korupci všeho druhu (komisař vyhazoval od jízd, aby mohli účtovat za další a další road testy). Alberta se pokusila tento problém vyřešit tím, že komisaři jsou od března státní zaměstnanci a jsou náhodně přidělováni každý den na jinou pobočku (registry). Bohužel během tohoto procesu došlo k zahlcení systému, a zatímco někdy kolem dubna byla čekací doba zhruba měsíc, dnes už jsou to dva až tři měsíce. Poslední zprávy ze září 2019 hovoří o tom, že Alberta urychleně vytrénuje hned DVACET nových komisařů, ale no… :D
Takže v současné době online plánovač často neukáže vůbec žádný termín, protože je prostě totálně plno na všech vypsaných termínech. Vyplatí se proto tak hledat i v lokacích zhruba dvě hodiny jízdy za zónou Calgary–Red Deer–Edmonton. Já jsem například měl štěstí, kdy mi v pátek (11. října) na registry řekli, že mám (konečně) GDL exemption schválenou, a hned v neděli (13. října) se mi povedlo zabookovat jízdy v Medicine Hat (300 km od Calgary) na další středu (16. října). Všechny ostatní volné termíny jinak byly až v půlce prosince a později, takže to chce vyčkávat na termíny, které někdo jiný zrušil. Těch není moc, ale díval se v průběhu celé doby, co jsem čekal na schválení výjimky a volné termíny za 1-3 dny se objevovaly pravidelně, i přímo v Calgary.
Zabookovaná jízda se dá zrušit, nebo přebookovat až do 24 hodin od konání,8 takže pokud narazíte na termín, který je relativně brzo, tak si ho můžete klidně zabookovat ještě před schválením GDL výjimky (pokud už uběhlo třeba 10+ dní od odeslání), a pokud den dva před jízdami pořád nebude schválená, tak si termín posunete nebo zrušíte. (To jsem nevěděl, že jde, takže jsem to takto neudělal.)
Každopádně pokud tato situace stále trvá (pokud to tady budete číst třeba za pár měsíců), zabookujte hned první termín, který uvidíte, a potom si ho můžete posouvat (na stejné stránce, kde jste jej bookovali), pokud se náhodou někde uvolní jízdy, které budou buď blíž, nebo dřív (nebo obojí). Chce to kontrolovat ideálně po půlnoci, kdy se web po tříhodinové odstávce znovu spustí. Spousta lidí na r/Alberta hlásí, že právě tehdy se v systému objeví všechny někým zrušené termíny, ačkoliv já jsem svůj termín našel náhodou v neděli ve tři odpoledne.
Plná Class 5 vs omezená Class 5 GDL
Na výběr je jinak ze dvou variant plného řidičáku třídy pět – lehce omezená Class 5 GDL (Graduated Driving License9) a plná Class 5 (též někdy označovaná jako Class 5 non-GDL). Obecně stačí řidičák Class 5 GDL, narozdíl od plné Class 5 s ním nemůžete jenom:
- dát si pivo k večeři a nechat se potom zastavit (s plnou pětkou můžete legálně nadýchat snad až 0,5 promile, s GDL je tolerance nulová)
- být dozorující řidič pro někoho s řidičákem Class 7
- posbírat za přestupky víc než 8 bodů – demerit points (s plným řidičákem máte limit 15 bodů)
- vozit víc lidí, než je v autě bezpečnostních pásů10
Což, jak vidíte, není žádný drama. Já jsem původně chtěl dělat plnou Class 5 (když už, tak už), ale kvůli čekací době jsem šel na nejbližší volný road test, což byl právě na Class 5 GDL (termíny na GDL a non-GDL nejsou stejné).
Class 5 GDL stojí CA$83 a jízda trvá zhruba 45 minut; Class 5 potom CA$140 a jízda trvá 60 minut. Na jízdy nutně nepotřebujete svoje auto, ale rental (zajištěný přímo registry) je cca CA$75 extra. Na jízdy je (stejně jako na test z teorie) je stejný limit na opakování – můžete je dělat „jen“ 1× denně (a opět pokaždé za $83). :D
Vaše vlastní auto by mělo být v jakštakš OK stavu. Na mém autě se komisař díval na brzdový světla (svítit musí všechny, vč. toho v zadním skle), všechny blinkry, zkoušel klakson a zkoumal pneumatiky. Samozřejmostí je potom doložení registrace vozu a jeho pojištění.
Poslední podmínkou pro připuštění k jízdám je mít zaplacené všechny pokuty. :D Já jsem třeba měl z července fotku za $150 od Calgary Police. Nevím jak se to řeší v případě, kdy se chcete jít hádat k soudu v termín, který datumově vychází až po jízdách, tak jsem to radši prostě zaplatil. Stejně jsem se k soudu moc jít hádat nechtěl (na druhou stranu když je to první pokuta, tak ji soudce často zruší nebo sníží, když se budete kát, že už to neuděláte :D).
A pak už jen hurá na jízdy. Dostavíte se na registry, kde jste si zarezervovali svůj road test, do auta dostanete náhodně přiděleného komisaře pro ten den (nikoliv tedy zaměstnance konkrétního registry úřadu, jako ještě před březnem 2019) a jdete jezdit. Komisaři všechny úkony hlásí zavčas dopředu, nebudou Vás nutit dělat nic nelegálního a když nic neříkají, tak prostě furt rovně. Klasika. Jinak v autě sedí a jen pozoruje, co děláte. Komisař vám zároveň počítá trestné body za chyby (za menší chyby je 5 bodů, za větší 10 bodů), a pokud žádnou neuděláte, nebo se vejdete do limitní hranice (75 bodů, hranice je stejná pro GDL i plnou Class 5), máte to v kapse. Jen nesmíte dostat instantní fail (ten je za nedání přednosti chodci/vozidlu, jízda na červenou, nezastavení na STOPce, překročení rychlostního limitu, vyjetí na obrubník při parkování, obecně nebezpečný manévr apod.).
Jízda samotná byla docela v pohodě a trvala jen 25 minut místo předpokládaných 45. Obecně chce komisař vidět bezpečnou, plynulou jízdu a schopnost paralelně parkovat, při parkování v kopci chce vidět kola natočená na správnou stranu (tak, aby v případě selhání parkovací brzdy i parkovací západky v převodovce auto samovolně nevjelo do provozu). Pozor si dávejte zejména okolo přechodů, dětských a školních zón. Zvýšenou pozornost věnujte také chodcům, kteří by mohli chtít přecházet (kdekoliv). Oproti ježdění v Česku, potažmo v Evropě, kde mají auta konvexní zrcátka, je tady mnohem více nevykrytý mrtvý úhel (auta v severní Americe mají zrcátka plochá), při kterékoliv změně pruhu proto udělejte výrazný shoulder check. To znamená, že fyzicky otočíte hlavou a přesvědčíte se, že ve vašem mrtvém úhlu nic nejede. Při parkování potom pozor nejen na auta okolo, ale též na to, abyste neparkovali přes obrubník. Můžete se o něj zastavit (dotknout se ho kolem) a pak se zkorigovat, ale nesmíte na něj vyjet (to je instantní fail).
Já jsem posbíral dohromady 25 „trestných“ bodů za zastavení příliš daleko za STOPkou (na jízdách byste správně měli dělat double- nebo i triple STOP, kdy poprvé zastavíte před značkou/na čáře, pokud tam je, a podruhé znovu tam, odkud už máte doopravdy výhled, a pak teprve jedete); že jsem projížděl zatáčku příliš pomalu, nebo že jsem se někde nerozhlédnul pořádně (a to jsem se rozhlížel všude kde to šlo :D ). Prostě klasicky musíte všechno úkony velmi výrazně přehánět.
Jakmile zvládnete road test, čeká vás poslední kolečko na registry, a sice další žádost o vystavení řidičáku, tentokrát už konečně Class 5. To je znovu dalších CA$21.30, znovu dostanete papírový dočasný řidičák, a kartička přijde později poštou. Také znovu projdete očním testem. A můžete se nechat znovu vyfotit, nebo použít předchozí fotku. :D
Suma sumárum
Celkem to stálo asi ~ CA$170 a trvalo necelých pět týdnů (13. září jsem šel poprvé na registry a 16. října udělal jízdy a žádal o řidičák), ale kvůli čekací době na jízdy se to může v současné době (podzim 2019) protáhnout.
- Překlad řidičáku: CA$26.00
- Knowledge test: CA$17.60
- Žádost o ŘP Class 7: CA$21.30
- Road test: CA$83.00
- Žádost o ŘP Class 5: CA$21.30
- Celkem: CA$169.20
(+ $60 benzín za cestu Calgary–Medicine Hat a zpět :D)
Na co si dát pozor
Kromě výhod je tu i pár nevýhod, zejména potom fakt, že platnost řidičského průkazu bude do Vašich narozenin v roce, kdy Vám expirují víza, případně pokud máte narozeniny před expirací, tak o rok později. Například já mám narozeniny v srpnu, víza do dubna 2020, takže jsem dostal řidičák platný do srpna 2020.
Mohla by potom nastat situace, kdy Vám skončí víza a krátce na to expiruje i váš jediný platný řidičák (např. pokud máte narozeniny měsíc po expiraci víz), což může být problém v situaci, kdy chcete po skončení pobytu v Kanadě ještě dlouhodoběji cestovat bez návratu do Česka – na prošlý řidičák například nejde půjčit auto, nehledě na to že i ježdění s vaším kanadským autem s propadlým řidičákem může být problematické, zejména potom v situaci, kdy se přimotáte k dopravní nehodě.
Doplněno později: Paradoxně jsem se přesně do této situace sám dostal: Vypršela mi pracovní víza v srpnu 2020, měl jsem ještě na 6 měsíců turistická (do prosince 2020), ale kanadský řidičák, který mi vypršel v den narozenin krátce po vízech (také v srpnu 2020) mi už neprodloužili. Na můj dotaz, co tedy podle nich mám asi dělat, když tu ještě legálně můžu půl roku být, mám vlastní pojištěné auto a chci cestovat, mi bylo řečeno, ať si vyřídím zase pracovní povolení. :D Roadtrip jsem odjezdil bez platného řidičáku a naštěstí i bez nehody, ale byla to prostě situace, která doslova neměla řešení. A to jsem to byl zkusit (jít si požádat o prodloužení řidičáku aniž bych měl work permit) úplně ve všech registries v Calgary, trochu doufajíc, že někdo, kdo moc neví, že by neměl, mi tam tu žádost o řidičák naťuká a odešle. V minulosti se to prý někomu podařilo, nicméně v té době (léto 2020), no work permit, no driving license.
Alternativní varianta: Swap za anglický řidičák
Tohle tady jen rychle zmíním, protože je to taky možnost. V Albertě jdou řidičáky z některých zemí (USA, Německo, Anglie a asi 10 dalších) na základě recipročních mezinárodních dohod měnit kus za kus bez nutnosti absolvovat test nebo jízdy.11
Česká republika v tomto seznamu sice není, ale český řidičák jde vyměnit kus za kus za anglický řidičák, k jehož získání zase stačí adresa v Anglii a čestné prohlášení, že tam žijete. Vše jde vyřídit poštou, ale osobně mi tato varianta přijde dosti složitá, časově náročná a nebude to ani zadarmo. Jenom správní poplatek v Anglii je 43 liber (cca 75 CAD), výměna anglického řidičáku za kanadský je také zpoplatněna (nevím kolik, mohla by to být klasická žádost o ŘP za CA$21.30). Ale pokud třeba Kanadu teprve plánujete a jste schopní si vše zařídit ještě v Evropě, tak je to taky možnost; ačkoliv kvůli Brexitu bude tahle varianta nejspíš brzo nepoužitelná.
Odkazy
Footnotes
- Graduated Driver’s Licence
- Více informací například tady, ale nemusíte to moc studovat, vše za Vás vyplní na registry úřadě.
- Myslím si, že to platí pro první test na Class 7, při testu na Class 5 už se pak pas s vízem nepředkládá.
- Přímo kanadští jsou třeba Hola Translation (Edmonton), ovšem neznám cenu, a posílají jen poštou. Další kanadskou možností jsou docbase.ca, po emailu za CA$42. Pokud byste sami hledali překladatele, tak překlad musí být certifikovaný, nemusí být ale notářsky ověřený.
- Pokud už v Kanadě jste, tak asi víte, o co jde; pokud ne, tak tady – jsou to v podstatě místa státní správy, ovšem provozované soukromníky, a pod různými názvy. Na různých registries se vám proto dostane různé úrovně zákaznického servisu. Žádné úřady s jednotným názvem Odbor správních činnosti jako doma, nebo Department of Motor Vehicles, resp. DMV, jako v USA, tady nenajdete).
- Ačkoliv některým se údajně podařilo nechat si „zabavit“ jenom mezinárodní řidičský průkaz, z kterého ale nevím, jak odvodí minimálně dvouletou řidičskou zkušenost. Mně naopak mezinárodní řidičák nevzali, ale předpokládám, že to bylo kvůli tomu, že můj registry agent v ten den byl in training a ještě moc nevěděl co dělá, protože co jsem slyšel, tak často chtějí oba; a registry o existenci MŘP ví, protože typicky právě na něj máte zaregistrované svoje kanadské auto.
- O tom Vám ale nikdo nedá vědět, musíte proto pořád chodit na registry a ptát se na stav vaší GDL exemption žádosti. Oni naskenují čárový kód z vašeho Class 7 řidičáku a hned Vám řeknou.
- Cituji přímo z potvrzovacího emailu: „You may reschedule your road test at least 24 hours before it is scheduled to occur at no additional charge. If you cancel at least 24 hours before your road test, you will be eligible for a full refund.“
- Čerstvý kanadský řidič s tímto řidičákem musí vydržet dva roky, a potom může a/nebo nemusí upgradovat na Class 5.
- While driving with a Class 5-GDL licence, you cannot drive with more people than there are seat belts in your vehicle.
- Kompletní seznam těchto zemí najdete tady.