Poznatky z prvního měsíce v Norsku
Draho
Tohle je asi úplně první poznatek kohokoliv, kdo přijede do Norska. V Anglii, kde náš šéf nakupoval výhradně v Marks & Spenceru nebo Waitrose (cannot get much more expensive that than) nám najednou i on říkal, ať si dovezeme chlast, že je tady draho. A draho tady je. I když jak co.
Zásadním problémem je fakt, že jedna norská koruna (NOK) je cca tři koruny české (CZK) a člověk si tak v hlavě udělá okamžitý přepočet. Přitom ty ceny často nejsou o tolik horší než v Anglii (kde je taky draho), jenom když si člověk zvykne na libry, tak už mu to nepřijde.
Hezky
Norská příroda je K R Á S N Á. Všude. A všude se v ní dá nadivoko legálně stanovat, když po sobě uklidíte a jste dost daleko od nejbližších polí a domů.
Je škoda, že si na to člověk tak rychle zvykne.
Anglicky
Když mluvím s Norem, tak se stydím. Neuvěřitelně vysoká úroveň u mladších. Totálně čistá americká angličtina. Nechápu. Ale jinak domluvit se dá anglicky s kýmkoliv, od uklízečky na benzínce po řidiče lokálního autobusu.
Kartou
Všude se dá platit kartou. V autobusu, v automatech, na trajektu, všude.
Autem
Skoro nikde okolo fjordů se nedá jet rychleji než 80, takže místo 8,5L na sto můžu v hlavě kalkulovat se spotřebou o dva litry nižší, výlety se tak stávají levnějšími. Pokud tedy…
Trajektem
Pokud tedy po trase nebude muset vjet na trajekt. Rule of thumb je že auto stojí cca 60-100 NOK (300 Kč) a každá další osoba nad řidiče cca 35 NOK (kilčo). Například jsme v sedmi jeli do Bergenu. Jeden trajekt byl nevyhnutelný, ale druhý se dal objet (cca o 10 km delší trasa a o 15 minut delší). Ale na trase tam a zpět jsme tak hned ušetřili 1600 Kč. Vyplatí se proto trasy po západu Norska autem plánovat trochu důkladněji.
Jinak trajekty jezdí tak často, že to nikdy nezpůsobí zpoždění na trase a těch 15 minut na palubě se dá využít tak, že si člověk dá kafe (na palubě je bufet) a skočí si na záchod, čímž normálně ztrácí čas u pumpy.
Cena PHM
Kupodivu cena pohonných hmot není tak hrozná, aspoň teda u nafty: aktuální ceny jsou okolo 36 Kč za litr nafty, a 48 Kč za litr benzínu. Aktuální ceny na webu ÚAMK.
Elektroauta
V roce 2013 jsem byl v USA a cestou do Las Vegas někde v poušti jsem viděl supercharger Tesly. Možná to tehdy ani nebyl supercharger, jenom nabíječka na elektroauta s logem Tesly. Tehdy jsem neměl tušení o co jde, ale přímo na místě jsme si to vygooglil na mobilu a Tesla se pro mě stala instantním love-brandem.
A v Norsku to vypadá tak, jak doufám, že časem to bude vypadat všude na světě. Modelů S a Leafů (obojí plně elektrická auta) tady jezdí tolik, že už je to prostě normálka.
Paradoxem je, že Norsku takhle pere peníze z prodeje ropy a dotuje z nich elektroboom. Pokrytectví? Asi jo. Ale někde se začít musí.
PS: Jestli někdo máte Teslu, tak vám ji zadarmo vypucuju, když mě v ní povozíte! :D (Seriously, kdykoliv jak budu z Erasmu doma tak mě kontaktujte a domluvíme se. :D )
V noci je tady tma
Proto má spousta aut přídavný reflektory na dálkový světla. Na co přesně jsou jsem pochopil, když jsme se v noci vraceli z Bergenu a najednou na silnici stovka ovcí (uznávám, mohl jsem to očekávat, bylo to za cattle gridem). Každopádně s lepšíma světlama bych je viděl dřív a nemusel bych tak zhurta brzdit.
Polární záře se tady dá chytit i na jihu
Self explanatory, innit? :D
V zimě se nesolí
Pokud jedete autem, doporučil bych nezapomenout řetězy doma jak já.
A tak. Byl bych toho napsal víc. Nápadů milion a nezapsal jsem si ani jeden. :( :D