Recenze $80 kola z Walmartu

Naprostá většina studentů, která byla na Work & Travel pracovat a měla to do práce dál než 5 minut pešky vždycky říká: „Jo, kolo koupíš ve Walmartu za $80 dolarů a pohoda.“ A tím to hasne. A mě jako někoho, kdo na kole jezdí často a rád a mám něco naježděno na různých kolech (26, 27,5 i 29″) všech kategorií (sám pořád jezdím na svým AM mongoose hardtailu z roku 2011, ale občas se svezu i na ségry 27,5″ Ghost trailovém fullu nebo tátovém 29″ rb cross-country), vždycky zajímalo, jak takový kolo za dva tisíce vůbec vypadá.

Protože pokud jste někdy viděli nejlevnější kolo co se dá koupit třeba v Česku v Tescu, tak to se vždycky tváří, že se to rozpadne po prvním nasednutí, má to véčkový brzdy z plastu a podobný vymoženosti. Navíc i tak ty kola stojí většinou od tří tisíc korun nahoru a ani se o tom nedá uvažovat třeba jako o kole na ježdění do školy. Proto mě vždycky dost zajímalo, jak vypadá takový kolo ještě o tisícovku levnější a hlavně jak se na něm jezdí…

IMG_8792

IMG_8793

Jak už jsem zmínil minule, přestože pracujeme a bydlíme v rámci jednoho resortu, tak ten je stejně tak velký, že i na kole ho trvá přejet asi 5-10 minut, natož když bychom potřebovali do města… takže pěšky jsem do Walmartu šel jedinkrát, koupit kolo za $80, a od té doby na něm jezdím. A dneska Vám o něm něco málo povím. :D

Recenze 26″ Roadmaster Granite Peak Bike ($79,99)

IMG_2397

Jak už název napovídá, kolo je 26″ hardtail s ocelovým rámem a odpruženou přední vidlicí s hmotností odhaduju kolem 13 kg (přesnou váhu doplním, až najdu váhu na zavazadla). Vidlice je pružinová a zdvih odhaduju na 9 až 10 cm, z toho efektivních je možná tak 5-6 cm (což, mimochodem, je víc než měla RST Gila na mým prvním lepším kole, Specialized Hard Rock z roku 2004, ale k tomu se ještě dostanu). Kolo má vpředu tři převody a vzadu šest, což nám dává 18 rychlostí. Sedlovka má rychloupínák a je rychlostavitelná, kola jsou ale přišroubovaná a rychloupínání nemají.

IMG_2419

Celkově na první pohled to kolo vypadá i docela dobře. Pokud člověk nekouká detailněji na vidlici nebo představec, tak to doopravdy vypadá schopně, i když na druhý pohled je vidět, že některý prvky jsou tenčí, než bývá zvykem (například kliky vypadají jako špejle).

Přehazovačky jsou OEM, nicméně na zadním přesmykači se dá dopátrat nápisu Shimano. Ale pokud jde o samotnou funkčnost, tak ta je celkem v pohodě. Je teda potřeba přehazovat na rovinkách a ne pod plným zátahem v kopci, ale to platí pro všechny kola všech cenových kategorií. Dražší a kvalitnější přehazovače ale přehodí i v prudkém výšlapu (byť životnosti to neprospívá), Walmartový kolo to při výšlapu moc nedává a místy je potřeba lanko hodně napnout, než to konečně přeskočí. I když možná by pomohlo jenom to seřídit, ale nemám nářadí, takže nevím.

IMG_2405

Což mi připomíná, že kola jsou ve Walmartu normálně v regálu, odkud si je sundáte, dotlačíte k pokladně, zaplatíte a jedete.

Co se týká další výbavy, tak ve výpletech je po jedné stříbrné odrazce, pedály jsou plastové rovněž s odrazkami. Vzadu je klasická červená a vepředu stříbrná odrazka. Doma jsou tohle první věci, co sundávám, protože vzhled, minimalismus a gramy; nicméně tady bych bych klidně i uvítal více reflexních prvků, protože poslední co chci je být při večerním návratu z města sraženej nějakým menším autem typu Dodge RAM 3500, kam si majitel namontoval ještě bull-bar. Dokoupil jsem proto blikačky.

IMG_2400

Zajímavostí, kterou jsem ještě neviděl, je to, že v závitech, kam se normálně dává zadní nosič, je namontovaný takový chránič zadního přesmykače. Kupodivu ho mám dost obouchanej, takže se asi hodí. On ten přesmykač bude asi takové kvality, že kdyby se do něj jednou ťuklo, tak se rozpadne… Jinak je ale přidělaný na patce (byť teda celkem velké), takže kdo ví.

Pláště jsou nějaký neznačkový, mám najeto nějakých 250-300 kilometrů a vzorek velmi rychle mizí. Máme za sebou 3 ze 11 týdnů, tak nevím jestli to sjet do mrtě nebo jestli nekoupit nějaký nejlevnější Schwalbe a nejezdit na nich. Nicméně jde o pláště o velikosti 26×1,95″ a duše mají auto ventilek.

IMG_2404

Brzdy jsou pochopitelně véčka, na mým kole perfektní z regálu, na druhém sestry kole to bude chtít ten šroubovák přece jen sehnat a seštelovat, protože to nebrzdí. Brzdná síla bohatě stačí na stojku na předním kole i po těch 300 km, takže tady bez problémů.

Řetěz byl vydatně namazaný z výroby a i teď, po nějakých 300 km a 2,5týdnech parkování venku (občas to zmoklo) je řetěz v pohodě, ale už by asi trošku přimáznutí snesl.

IMG_2486-2

Vidlice, jak už jsem říkal, je odpružená pružinou, zdvih opticky cca 10 cm a efektivně tak 6 cm. Ale opravdu po sjezdu z obrubníku nebo ve výmolech v silnici ta vidlice doopravdy hezky a funkčně pruží. Mnohem líp než kdysi RST Gila T5 někdy před 12 lety, která chodila asi měsíc 2 cm a pak zatuhla a stala se z ní vidlice pevná. Takže s trochou nadsázky si troufám říct, že vidlice je lepší jak RST z roku 2005, ale to je fakt s nadsázkou. Vidlice je tenoučká a je na ní vidět vůle (která ale mohla vzniknout z mých stojek na předním kole :D ). Osobně si z toho hlavu nedělám (vážím jen 65 kg), ale mít o 10 kg víc, tak budu trnout při každém sjezdu z obrubníku, jestli nebudu přistávat na ruce.

IMG_2401

Tloušťka ocelového rámu se mi zdá naprosto v pohodě, trubky zadní stavby jsou možná taky trošku tenčí než by byl člověk vzyklý… ale je to prostě kolo za dva tisíce. Na rámu jsou dokonce závity s imbusovými šrouby, takže se dá přidělat i držák na pití. Což asi udělám, protože rozjíždět se na 5proudé silnice do křižovatky s plechovkou Mt. Dew v ruce je o hubu. :D

IMG_2393

Jediná věc, která je vyloženě negativní je tvrdost sedla. To je prostě hodně tvrdý a prvních pár dnů jsem bez přehánění nemohl sedět… ale zvyknout se dá na všechno a teď po pár týdnech už to nevnímám.

A málem bych zapomněl! Má to stojánek! To se v zemi, kde s cyklistama moc nepočítají, dost hodí.

K jízdním vlastnostem nemám moc co napsat, je to kolo na 5minutovou jízdu do práce, případně cca 15minutovou cestu do města po asfaltu a na to stačí. Na „lehčí offroad traily“, na což ho doporučuje Walmart v návodu, bych se s ním asi nepouštěl, resp. nejel bych tam s ním stylem, jako bych jel na svém kole.

Závěr

Jsem spokojen. Hodnocení zákazníků na webu Walmartu je 3.8/5, což si myslím, že sedí. Za ty peníze jednoznačně doporučitelný kup. Sám jsem v Česku koukal, za kolik by se dalo sehnat pojízdný kolo na cesty do školy a za tyto peníze rozhodně ne, přitom zrovna takovéhle by stačilo v pohodě, jenom dokoupit Schwalbe pláště za 600 a možná pohodlnější sedátko a pod tři tisíce super kolo.

Druhý důvod proč ho doporučím je ten, že Američani nemají představu, ze kolik prodávat ojetý (kdysi kvalitní kola) na craigslistu. Viděl jsem třeba hodně starý horský kola s oranžovým naprosto rezavým řetězem třeba za $100… Což než ukecávat a pak ještě dávat do pojízdnýho stavu, tak to radši rovnou úplně nový.

Takže pokud se chystáte na Work & Travel a zajímá vás, co se za těch $80 dá koupit, je to tohle a je to fakt cajk. :D

26″ Roadmaster Granite Peak Men’s Bike, Multiple Colors @ walmart.com

Dodatečné investice

  • $13 fancy LED blikátka
  • $7 zámek, ale v USA je kolo jako auto s manuálem… není kdo by to kradl :D
  • pending: pláště, šroubovák

Doplnění zkušeností po celém létě

přijďte zpět v září :D

Mohlo by se vám také líbit...

Jeden komentář

  1. Víťa Válka napsal:

    Hezky ty! Hlavně ať jdou akcie WMT nahoru a Víťa může zajít za to pak zdarma na kafe ;-)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *