Ježdění s Uberem – co to vlastně je a jak to používat?
Dlouho jsem tady na blogu odkaz na $15 dolarů zdarma na Uber, ale nikdy to nikdo nevyužil, tak jsem to zase sundal – že už to všichni asi znají. Ale opak je pravdou, nejhodnotnější startup světa spousta lidí nezná ani dnes; a to včetně lidí, které jsem potkal ve sdílených pokojích přes airbnb, což jsem čekal ještě míň. Ba právě naopak nemá vůbec tušení, co to je a jak to funguje. Po krátkém vysvětlení ale všichni pokyvovali hlavou, že to je vlastně super a jakto, že jim to nikdo neukázal dřív…
Proto jsem se rozhodl něco málo sepsat, jak to funguje a pár tipů k používání.
Co to teda vůbec je, ten Uber?
Asi nejjednodušší vysvětlení je takové: Uber je platforma, která spojuje (ne)profesionální řidiče/auta s lidmi, kteří se chtějí svézt, skrze mobilní aplikaci. Jakmile aplikace nějakou takovou dvojici spáruje a auto se vydá na cestu, začne přes GPS měřit ujetou vzdálenost a podle ní (a času) počítá cenu. Po dojetí do cíle řidič jízdu ukončí a peníze se strhnou Vám z karty; řidičům je potom Uber pravidelně vyplácí naráz bezhotovostně (ale třeba zrovna v USA se sluší nechat i dýško). Pohodlné a bezpečné.
Za těch několik málo let, co Uber existuje, se aplikace dosti vyvinula. Například je mnoho odnoží Uberu samotného: uberX, uberPOOL, uberBLACK, uberSUV, uberTaxi a další:
- UberX asi nejvíce reflektuje původní myšlenku za tímto nápadem – je to nejlevnější varianta a může přijet člověk v nové Tesle (to se mi teda nestalo, ale někdo právě takhle Teslu ukazuje obyčejným lidem :D ) nebo klidně ve starším Focusu, každopádně jde většinou o nejlevnější variantu. Ve Washingtonu jsem třeba měl štěstí na dva různé řidiče, kteří to dělají fulltime, měli nový auto, zdarma malou vodu, vytažený kabely pro nabíjení mobilů všech druhů (iPhone starý a nový, miniUSB a USB zásuvky), vytažený audio kabel pro vlastní hudbu, jezdili skrz Waze, takže hezky objížděli všechny ucpaný silnice, a fakt se snažili cestujícím tu jízdu maximálně zpříjemnit.
- UberXL – asi to stejné, jenom pro 4+ pasažérů.
- UberPOOL je uberX, ale v rámci této verze můžete přibrat někoho cestou a tak ušetřit. Například ve Washingtonu, cestou z Pentagonu v D. C. (kde končí metro) do Lincolnie, VA jsem to vyzkoušel a cesta stála $11 namísto $27, kolik by stejná cesta stála pokud bych jel sám.
- UberBLACK je luxusnější verze verze UberX, která zajišťuje, že přijede slušně oblečený člověk v luxusním černém autě. V tomto případě jde o spolupráci s existujícími klasickými limo službami a cena tomu odpovídá, ale je tu velká přidaná hodnota v tom, že řidiči jsou dostupní on call, není potřeba je rezervovat den dopředu.
- UberSUV má celkem sebevystihující název, ne? V zásadě kombinace UberXL a UberBLACK.
- UberTAXI potom zapojuje klasické taxikáře. Na tuto možnost se nevztahuje $15/400 Kč sleva, kterou je možné získat (viz dále).
Dostupnost i ceny se liší doslova město od města. V USA je dostupný všude uberX, a čím větší město, tím více možností při přivolávání auta bude.
Jak to funguje?
Jakmile máte aplikaci i účet, funguje to velmi jednoduše. Aplikaci otevřete, zadáte místo odjezdu (třeba podle GPS) a místo, kam chcete jet. Potom kliknete na „Request driver“ a aplikace „cinkne“ na mobil všem řidičům ve Vašem okolí. Jakmile některý z těchto řidičů klikne na „Accept“, tak jste spárovaní a Vy můžete na svém mobilu pozorovat, jak se k Vám řidič blíží a jak dlouho mu to bude asi trvat. Zároveň se Vám ukáže fotka řidiče, jeho hodnocení, registrační značka a typ auta.
Pokud odjíždíte z letiště nebo jiných frekventovaných míst, je dobré se s řidičem spojit (skrz aplikace to jde například přes SMS nebo klasicky zavolat) a ujasnit si, kde přesně se potkáte a jak vypadáte, aby Vás poznal. Například v Chicagu jsme se s řidičem přes SMS domluvili, že se potkáme před východem 5C na pátém terminálu.
Jakmile řidič přijede, tak by se Vás měl zeptat na křestní jméno, aby někoho nenabral a špatně, nasednete a jedete. Na mobilu se Vám i jemu zobrazuje trasa, můžete dokonce poslat přímo z aplikace někomu odkaz na Vaši jízdu, takže pokud na Vás někdo někde čeká, tak přesně ví, kde jste a za jak dlouho přijedete.
Zásadní informací je fakt, že nepotřebujete nutně internet na celou dobu jízdy, pouze na přivolání auta a dokud nedostanete řidiče. Což je důležitá informace při cestování – na letišti stačí zapnout wifi, vyžádat si řidiče, počkat až některý jízdu přijme a můžete jít offline – vyzkoušeno několikrát. Jenom během jízdy nevidíte, jak naskakuje jízdné.
Jakmile dojedete do cíle, řidič jízdu ukončí, cena se vám strhne z karty a hotovo. :)
(Ne)výhody oproti taxíkům?
Ano, hodně se to podobá taxíkům. A taxikářům se Uber ani trochu nelíbí. Ale protože jsem z generace, která taxíkem neměla možnost moc cestovat a když ten čas nastal, tak přišla takováto aplikace, tak radši sáhnu po ní, než volat na dispečink taxislužby a složitě se domlouvat kde jsem, kolik to bude stát a jak budu platit (hotovost se snažím omezovat až na nulu a platební terminály v taxících nevím jak moc jsou standardem). Osobně proto volím Uber kdykoliv to jde.
Nevýhodou je, že uberX řidiči nejsou taxikáři. Pokud je GPSka navede na hlavní, kam by v rush hour žádný taxikář ani omylem nevjel, tak oni tam klidně často vjedou a vy čekáte a platíte zbytečně čas. Ale spousta Uber řidičů používá pro navigaci separátní mobil, kde běží Waze (komunitní navigace, která v reálném čase sleduje provoz a pokud to někde stojí, tak Vás seamlessly navede okolo), a ten tohle umí velmi dobře suplovat. Jinak Uber samotný k navigaci řidičů používá Google mapy, které se tohle učí taky (a Waze patří právě Googlu).
Na kolik to tak vyjde?
Co se týká samotných cen, tak většinou UberX vyjde nastejno nebo i levněji než taxík. Ostatní varianty jsou potom dražší, ale asi pořád vyjdou levněji nebo stejně jako „offline ekvivalent“ (např. pro uberBlack by to byly v USA známé limo services). Nicméně u velké většiny variant lze v aplikaci vidět fare estimate, tedy odhad jízdného, a zatím mi vždycky seděl.
Pozor také na nechvalně známý surge pricing – ve špičkách se cena jednoduše vynásobí 1,5-2x koeficientem. Aplikace na to nicméně předem velmi důrazně upozorní. Viz kolik jsme platil za 7 mil ve špiččce (55 minut jízdy)…
A hlavně, můžete využít tuto 400 Kč/$15 slevu, a pokud někomu Uber doporučíte tak, jako já teď Vám, tak stejný kredit na jízdy dostanete i Vy. :)
Moje zkušenosti
Mě osobně Uber už několikrát velmi zásadním způsobem usnadnil život – v obou případech to bylo v zemi, kde neexistuje MHD; nebo kde stačí malá sněhová přeháňka a fungovat přestane (oba případy USA). V ostatních zemích je to ale jinak velmi pohodlná alternativa, jak se přepravovat – ať už v porovnání s taxislužbami nebo s veřejnou dopravou.
Smutné je, že právě Washington D. C. má velmi silný anti-Uber movement, ale když v zimě napadl metr sněhu, tak nebyli schopní ho uklidit a nejezdilo kvůli tomu ani MHD, ani nadzemní metro. Taxíky a Uber byl proto pro spoustu lidí jediná varianta jak se dostat do práce (nebo pro nás návštěvníky, jak se dostat do centra).
Zaregistrujte se a aplikaci si nainstalujte teď!
A to vám neříkám proto, abych dostal odměnu za doporučení. Ale nikdy nevíte, kdy budete někde na výletě kde zjistíte, že se nemáte jak dostat z nádraží.
Já jsem například letos Megabusem přijel do Washingtonu z New Yorku, a měl v plánu se na airbnb pokoj dostat klasicky MHD, které v D. C. (a okolí) v pohodě jezdí. Sice to bylo čtyři dny po velkém lednovém blizzardu, ale v New Yorku do dvou dnů vše znovu jezdilo, tak jsem si s tím nedělal starosti. To jsem ale nevěděl, že i bez blizzardu Washington v zimě runs like well rusted machine (© Mulaney). A tak jsme tak přijeli, okouknuli centrum města, metrem dojeli na Pentagon (jako na tu přestupní stanici MHD), odkud měl jet autobus asi 20 minut k bydlení. Ani po hodině čekání, navzdory tvrzením infocedulí, ale nepřijelo vůbec nic. To byla ta chvíle, kdy jsem Uberem jel poprvé. Jenomže jsem tehdy tu aplikaci už smazal, že to asi používat nebudu. S posledníma 20 % baterky jsem tak tak aplikaci přes mobilní data stáhnul, a dostali jsme se nakonec pohodlně tam, kam jsme potřebovali.
Podobnou situaci zažili i kluci ze Slovenska, co jsou letos na Work & Travelu s náma u stejného zaměstnavatele: Doletěli do Chicaga (cca hodinu a něco od našeho resortu), Uber jsem jim sice už stihl doporučit týden před tím, ale nestáhli si ho a už se jim nechtělo někde na letišti hledat wifi a řešit to, a tak zvolili low-cost variantu: jeli 4 hodiny metrem někam do tramtárie, a poslední část cesty jet taxíkem, asi za 60 dolarů a 30 minut přímo do resortu. Oni to teda ale vzali úplně na punk, že pojedou stopem. Po dvou hodinách čekání jim konečně někdo zastavil, že je doveze až sem, ale jejich řidič stihl ještě dostat $100 pokutu za speeding, kterou mu radši proplatili. Takže cesta, kterou my jsme s Uberem dali za necelou hodinu a půl a $73, oni jeli celý den a $100 (+ drobný za metro). No vyplatí se to? :D
Proto doporučuju aplikaci stáhnout (iOS/Android), zaregistrovat se, vyzkoušet a hlavně nemazat.
Díky,je to srozumitelné a docela mi to pomohlo……..Wenca
Chtel bych se zeptat, Normálně používám Uber v Praze. Na jaře pojedu na dovolenou na Západ USA – SFO, LA, LAS VEGAS. Bude mi tak aplikace Uber normálně fungovat nebo budu muset něco nastavovat? Dík za odpověď. Přemek.
Appka bude normalne fungovat, neni treba delat nic :)