Jak jsem tak v tom
minulém článku psal o těch kopcích (nebo spíš o tom, že tady žádný nejsou), nějak jsem se u toho musel zamyslet nad spotřebou místních aut. Nejdřív trochu obecností. V USA, konkrétně v Kalifornii, aktuálně stojí benzín okolo $4,3 za galon (19 Kč/l – klik pro aktuální přepočet), nafta $4,5 (20 Kč/l; rozhodně není pravda, že na ni v USA vůbec nejezdí, ale je to spíš záležitost větších trucků než osobáků). Když jsem přijel, ceny byly těsně pod třemi dolary za galon za naftu i benzín (13 Kč/l). Takže je jasné, že tohle jsou ceny, na které Američani nejsou zvyklí a začíná to lézt do rozpočtu, a auta, ze kterých si původně všichni dělali srandu (Toyota Prius) jdou dobře na odbyt.
Když už jsme u toho, tak troška historických dat od roku 2000 do 2011 (historie cen v Kalifornii je na WolframAlpha až od 2000). Ceny platí pro Kalifornii, ta jakožto nejbohatší stát má nejdražší benzín, pro srovnání uvedu Mississippi, který je naopak jeden z nejchudších.
- minimum: Kalifornie (31. prosince 2001 za 1,15 USD za galon, tj. tehdy 11 Kč/l)
- minimum: Mississippi (24. prosince 2001 za 1,05 USD za galon, tj. tehdy 10 Kč/l)
- maximum: Kalifornie (16. června 2008 za 4,63 USD za galon, tj. tehdy 19 Kč/l)
- maximum: Mississippi (14. června 2008 za 4,02 USD za galon, tj. tehdy 16 Kč/l)
Takže to jen tak pro představu, v jakých řádech se v USA pohybuje cena benzínu. V dobách dobrých byl rozdíl v ceně mezi Kalifornií a Mississippi 9 % a v dobách špatných 14 %. Dále, co se týká benzínu v USA, tady se jezdí na míň kvalitní benzín. Pokud vím, v USA se prodává benzín s oktanovým číslem od 87 do 92, v Evropě 90-95. (Edit: Ne, benzín je stejný, jen oktanový čísla jiný, jen se to jinak čísluje. Díky za upřesnění.) No, ale to jsou jen takový zajímavosti.
No a teď už k tomu zamyšlení. Představme si Česko. Nějaký sedan, třeba česká Octavia (v Americe jezdí třeba i Passaty, ale ne moc), kopce, zatáčky, maximální rychlost na dálnici 130 km/h (80 mph). Ten sedan má průměrný motor (tj. žádnej HTP pro důchodce, ani třílitrový TDI – třeba 1.4 TSI nebo naftový 1.9 TDI – pro porovnání s USA ale trochu nevhodné, protože tady auta turbodmychadla moc nemají). Ale každopádně řekněmě, že takový sedan je schopný jezdit dlouhodobě za 8 litrů na sto (30 mpg), spíše i o dost lépe.
F350 mojí rodiny, tipuju 12 mílí na galon (20 l/100 km) :D
A teď jak to vypadá tady? Rovinka, rovinka, rovinka. Na okresce limit 55 mph (88 km/h), na dálnici 70 mph (113 km/h). A auto, který když má 2.4L benzín, tak je to spíš dobrý základ (teď mluvím o osobních autech). Jezdí tak za 25 mpg, a když to dokáže jet za 30 mpg, tak to už je považováno za hranici úsporného auta…
Tím v žádném případě něříkám, že americké motory jsou špatně. Přesně naopak, motory, ze kterých se nehoní výkon turbíčkem (které se občas musí draze vyměnit), ale objemem, jsou asi nesmrtelné a to se v USA hodí, když auto má po pár letech najeto 400 tisíc kilometrů (220 tisíc mil), ale prostě se nemůžu ubránit pomyšlení na to, jak úsporně by tady mohly jezdit evropský auta. Jenže situace je taková, že i s velkým objemem a aktuálně drahým benzínem můžete jezdit o dost levněji než v Evropě, tak kdo by to kupoval?
Pochopitelně to platí jen tady, kde jsou rovinky, žádný kopce ani zatáčky… Ani nevím co jsem tím chtěl říct, ale třeba to někomu přijde zajímavý. Pokud jsem kecnul nějakou vyloženě blbost, tak se omlouvám. Doma jsem to tolik nesledoval. :-)
Neda mi to, abych nepridal:) Podle vseho oktanove cislo se tady pocita jinak, takze jejich kvalita odpovida te evropske, jen to cislo je jine.
Naprosto s tebou souhlasim, ze jsou jim tady ta auta uplne na hovno, vsichni tady maji maji V8 6L, ale vozi v tom psy. A ted si vsichni stezuji na drahy benzin:)
@Vydrysek: Hmm, mas pravdu, to jsem nevedel. Takze je to vlastne stejny benzin, jen v severni Americe na vypocet maji jiny vzorec. Tak to celkem dava smysl.
Stejne to je ulet, ja jak tu jsem na farme a do nejblizsiho mesta je to 20 km, tak jenom na otocku treba pro pizzu to jsou treba dva galony benzinu :D